2011. június 14., kedd

Patrióta protekcionizmus


A magyar kormány megint kuruckodik. „Plaza-stopot” hirdet, építési moratóriumot vezetnének be 2012-től a 400 -800 nm. feletti kereskedelmi felületek építésére. Nem titkolt cél a nagy üzletláncok terjeszkedésének a megállítása, a kisebb felületű, hazai láncok helyzetbe hozása.


Mindez elméletileg a hazai kereskedőláncok védelmét szolgálná (CBA, COOP, Real), a nagyobb méretű multinacionális szupermarketek és hipermarketek (Tesco, Auchan), illetve plázák ellen.
A kormány felületes számításai viszont még azt is eredményezhetik, hogy a készülő törvény fordítva sül majd el, mint ahogy azt szeretnék.

Hogy miért is?

A helyzet egyértelmű: a nagyobb felületű (800 nm-en felüli) kereskedelmi egységek építésének korlátozása védelmet biztosít majd a piacon az ilyen formátummal már jelenlévőknek, azok piaci pozícióinak konszolidálódását eredményezi. Ugyanakkor, Magyarországon a multik által uralt modern kereskedelem elérte már a telítettségi állapotát, azaz nincs földrajzilag lefedetlen zóna. 

Ez azt jelenti, hogy a tőkeerős multik, ha növelni szeretnék piaci részesedésüket, muszáj más piaci szegmensen terjeszkedniük, az általuk még ki nem aknázott, hagyományos kereskedelem területén van még az a piaci rés amit kitölthetnek. Nos, ez pont a hazai üzletláncok területe. A törvénytervezet valósággal a hazaiakra húzza a konkurenciát, hisz mesterségesen lekorlátozza, hogy csak ezen a területen lehet majd terjeszkedni.

Az a vélt feltételezés, hogy ezen a szegmensen a multik nem erősek - mert gondolom ilyen téveszme is létezik - azt el kell felejteni. Már több mint két éve, a Tesco kifejlesztette a Tesco expressz típusú üzletmodelljét és betört vele a belvárosok piacára. A tavaly a Spar vásárolta be magát, a majdnem 200 lokációval rendelkező Plussz-ot vette meg, amely szintén jóval kisebb típusú üzletmodell, és amivel a Spar szintén a kisebb, hétköznapi vásárlások minél jobb lefedettségét célozta meg.

Nem nagyon érthető ez a kezdeményezés a magyar kormány részéről, hacsak nem megint valami meggondolatlan kuruckodásról van szó, ami inkább a politikai kommunikációjuk része (tömeghülyítés) a tömegszimpátia megtartásáért.

1 megjegyzés:

  1. Kaptam négy "vitatható" minősítést erre a bejegyzésemre. Én vitatkoznék ha ti érveltek. Ha úgy gondolja valaki, hogy a Magyarországi "retail" piacot ilyenfajta intézkedésekkel korlátozni lehet és az ehhez hasonló korlátozások nem a visszájára fognak elsűlni, azaz nem a meglévők piaci erejét fogja bebetonozni akkor nézzétek meg a térképet a következő bejegyzésben.

    VálaszTörlés