2011. április 19., kedd

Kereskedelmi márkák 1

Alacsony árak, széles választék és gyors és kényelmes kiszolgálás, nagyjából ezek a legfontosabb előnyök, amiket tapasztalhatunk, ha manapság egy szupermarketben vásárolunk. Diszkont politika, differenciálás és pozicionálás, amire lefordíthatóak mindezek a modern kereskedelem eszköztárában.

Mindezek közt egy modern kereskedelmi egységnek a termékek, a termékskála és a termékpolitika, a legfontosabb eszközei a vásárlók megnyeréséhez és megtartásához. Ezen belül is a saját termékeik, a saját kereskedelmi márkáik használata és azok elterjedése, felfuttatása az egyik leglátványosabb jelenség az elmúlt évek során.

Nem biztos, hogy sok új dolgot tudok mondani a jelenségről, magukról a márkákról, hisz már eléggé elterjedtek, egyre népszerűbbek, egyre elfogadottabbakká kezdenek válni széles körben. Minden vásárló megszokta, már mindenki meg is ismerte, kitanulta, hogy mik az előnyeik, esetleg melyek a hátrányaik.

Íme néhány, a romániai piacon jelenlévő kereskedelmi márka, zárójelben a kereskedő neve:
Clever(Billa), No1(Carrefour), K Classic(Kaufland), Aro(Metro), Góbé(Merkur).

Az érdekesség a kereskedelmi márkákkal kapcsolatban nem is annyira a vásárlói oldalon vannak, hisz könnyű felismerni az előnyeiket, használni őket. Olcsóbbak és minőségileg elfogadhatóak. Az érdekesebb a háttér, azaz ami a kínálati oldalon van, ahol meg kell tervezni, megfelelően kell alkalmazni ezt az eszközt. 

És itt már kezd egy kicsit bonyolultabbá válni a dolog.
Míg egy gyártói márka termék-brand építésről szól, addig a kereskedelmi márka egy egész üzletlánc márka imidzsét támogatja, annak megerősítésére kell, hogy szolgáljon. Egy üzletlánc sajátmárkás termékeit felfoghatunk úgy is, mint egy szolgáltatást és nem, mint egy terméket. Miért? Mert az illető üzletlánc a vevő érdekében, mondjuk minden termék-kategoriában szolgáltat egy kedvezményes árfekvésű, de még minőségileg elfogadható választást. Azaz felfoghatjuk egy Választásnak, egy szolgáltatásnak, egy a vásárlásunkat elősegítő, leegyszerűsítő és árban mindenképpen versenyképes ajánlatnak, egységes opciónak, amely lefed minden kategóriát és megkönnyíti a vásárlásunkat.

Mitől olcsóbb a kereskedelmi márkás termék?
Az első és legfontosabb tényező a méretgazdaságosság. Gondoljunk csak bele, egy standardizált, széles körben használt alapélelmiszer, egy az egész országot lefedő szupermarket polcain mekkora eladást generál? Mennyiség tehát az első kulcsszó. A második és harmadik tényezők között ott találjuk a jóval kisebb marketing költséget, az egyszerűbb csomagolást, a költséghatékonyabb logisztikát stb.

Melyek a kereskedelmi márkák hátrányai?
A gazdaságosság szabályainak áldozatául esnek közben a termék minőségi, és főleg a kényelmi karakterisztikái. A már említett csomagoláson túl, egy költséghatékony kereskedelmi márkás termék esetében nem találunk minden igénynek megfelelő választékot. Sem vertikálisan (különböző minőség), sem horizontálisan (más-más ízesítések). Első hallásra azt mondhatnánk, hogy ez nem igazán nagy ügy, de ha tüzetesebben megvizsgáljuk a saját fogyasztói szokásainkat, hamar rájövünk, hogy nem minden esetben akarunk egy kilógrammot elfogyasztani az illető termékből, vagy számunkra egy egészen egyedi ízesítés tetszik.

Az vásárlóként elfogadott minimális minőség is korlátozza a kereskedelmi márkák népszerűségét. Az egyéni fogyasztók minőségi preferenciái változóak termék kategóriánként. Van, akinek a hús termékek minősége nagyon fontos van, akinek a tejtermékeknél vannak átlagon felüli igényei. Aztán van egy célcsoport, aki nagyon ár-érzékeny és szinte minden kategóriában az ár a döntő tényező a számára van, aki pedig megengedheti magának mindenből a legmagasabb minőséget.

Összegezve, a szupermarket láncok sajátmárkás termékeinek tervezése a vásárlói szokások után kell igazodjanak. A vásárlói szokások minél jobb kifürkészése, adott esetben alakítása tehát a kereskedelmi márkák sikereinek titka. 

A folytatásban szó lesz a kereskedelmi márkák alkalmazásainak buktatóiról, illetve a saját, helyi kezdeményezésekről, mint a Góbéról, vagy a Székely termékekről.

1 megjegyzés:

  1. Kimaradt a Tesco gazdasagos.
    Persze az magan (buszos) importtal erkezik szekelyfolre.

    VálaszTörlés