2011. április 20., szerda

Gumicsere

A minap viharzik el mellettem autóval F.I. barátom, felháborodottan, láthatóan észre sem véve engem. Felhívtam. Bosszankodva meséli, hogy siet, mert gumit kell cseréljen az autón, már megjárta X nevű cégnél és most megy a régi, megszokott kisiparoshoz, azok legalább jól fel tudják tenni a gumikat. Sietett, nem részleteztük, értettem, ismerős volt a téma.

Jómagam két évvel ezelőtt róttam a köröket hasonló módon és bosszankodva az egyik „gumis”-tól a másikig, aztán tovább a harmadikig, aztán a negyediknél végre megállapodva, most már én is ugyanarra a helyre járok amelyik felé F.I. barátom is tartott.

Ugyanis Székelyudvarhelyen kevés gumiszerviz van, ahol normálisan le tudják cserélni a szett gumit. Jobban mondva, ahol normálisan fel tudják rá tenni másik szettet. Kemény dió, nem is gondolnánk, hogy mennyire az! Nevezzük inkább, a „kemény fejek” problémájának, utalva ezzel a megoldás nyitjára is. 

Látszólag egyszerű a dolog, de mégsem az. Mármint a gumi csere. Felteszik, elmész, aztán jössz vissza, hogy valami nem kóser. Húz félre az autó – magyarázod a mesternek. Első lépésben letisztázzátok, hogy nem vagy hülye, jól érezted és tényleg visz le az útról. Második lépésben, még mindig azt tisztázzátok, hogy tényleg nem vagy hülye, és tényleg ezek a tavalyi gumik és pont ilyen párosításban voltak az autóra feltéve. Miután kiderült, hogy lehet, hogy nem a klienssel van a probléma, akkor elkezdenek gondolkozni, hogy hogyan oldják meg a problémát. Megjegyzem halkan, hogy szerintem csak látszólag gondolkodnak, mert elég rövid fejvakarás után fogják és cserélnek egyet, mondjuk a két elsőn. Mehetsz kipróbálni, mert most már biztos jó. Visszajössz, mert így sem jó. Akkor megint cserélnek egyet valamelyik kettőn, és így tovább, amíg meg nem unod. 

Három gumiszerviznél játszottam már el ezt a „kisérletezősdit” és mindháromnál rákérdeztem, hogy a forgásirány nem számít? Nagyon határozottan leintettek mindháromnál, hogy az nem. Pontosabban mondva ilyen szakkifejezéssel éltek, hogy „nem szabad, hogy az legyen”. Tiszteletben tartva a szaktekintélyüket, kérem, én faképnél hagytam mind a hármat és most annál a műhelynél vagyok már két éve – és innen el nem megyek – amelyik nagy sárga krétával ilyesmiket rajzol a levett gumikra, hogy pl. JE→. 

Úgy néz ki tehát a dolog, hogy egyesek csak hallottak a forgásirányról. De nem sokan vannak, és Udvarhely szinten úgy érzem, hogy a „kemény fejek” problémája a jelenségre illő megfogalmazás és az általános probléma. Ez nagyon jól látszik a szolgáltató szektorban. Sok a gumiszerviz, de csak egy páran tudják rendesen lecserélni a gumikat. Sok az autómosó, de szintén, csak egyről hallani igazán jó véleményt. A vendéglátóiparban tömegével van vendéglő, étterem, de normális pincérrel ritkán találkozik az ember. Szerintem ezek mind-mind a „kemény fejek” problémakörébe tartoznak. Nem tanulunk, nem fogadjuk el a tanácsot és mintha mi találtuk volna fel a spanyolviaszt, olyan határozottsággal vagyunk magunkról és a munkánkról. 

F.I. barátom problémája a tegnap azt hiszem összetettebb lehetett. Nem tudom, csak kikövetkeztetem, abból, hogy az X nevű cég, amelyiknél problémája volt egy nagy gumikereskedő. Valószínűleg a terméke mellé a szolgáltatása - ingyen gumicsere gondolom - olyan csapnivaló lehetett, mint az általam két évvel ezelőtt tapasztaltak. Nos ha ez volt, akkor az X nevű cég elvesztett a tegnap egy klienst.

6 megjegyzés:

  1. Tessek mondani X= Impar?

    VálaszTörlés
  2. Kovács Szilamér2011. április 21. 12:17

    Trehánságból min jeles.
    Felháborító!!!

    VálaszTörlés
  3. Leírom, de hosszú lesz.

    Tavaly júliusban X cégtől (ugyanaz az X, mint a Szilárdé) vásároltam 4 darab felnit. Rá egy hónapra önhibámon kívül baleseteztem, az autón sérült egy karosszéria-elem és 1 darab felni. Az autó javítását a károkozó biztosítója fizette, a munkát Y cégre bíztam. Ők megcsinálták a lakatosmunkát és kérdezték, hogy mi legyen a felnivel. Mondtam, hogy X cégtől gond nélkül be lehet szerezni, most egy hónapja vettem tőlük négyet. Y cég megkért, hogy én rendeljem meg a felnit, és mikor megvan, a számlát írassam nekik, tovább ők intézik. Így történt, hogy X cégtől tavaly augusztusban megrendeltem az 1 darab felnit. Teltek a hetek, a hónapok, én rendszeresen kérdezgettem, hogy mi lesz, ígérték, hogy hozzák. Egyszer csak, idén áprilisban megérkezett a 8 hónapja rendelt felni! Mivel ez az X cég egyben gumis cég is, mondtam, hogy akkor másnap hozom a nyári gumikat, és egyúttal a felnicserével együtt tegyük fel azokat is. Mondták, hogy ok, másnap hozhatom az autót fél tizenegyre (a tíz óra nekik nem jó, mert nekik tízórai szünet...). Rákérdeztem, hogy emlékeznek-e, hogy a felnit Y cégre kell számlázni, mondták, hogy semmi gond, ezt ők intézik, én csak menjek másnap fél tizenegyre.
    Másnap, mint egy svájci óra, megérkezek 10:30-kor. Az X cég alkalmazottja erősen vakarja a fejét, és mondja, hogy van egy kis gond a felnivel. Y cég tartozik nekik pénzzel, és így ő nem tudja nekik kiszámlázni a felnit. De nekem se tudja, mert akkor én nem fogom megkapni a biztosítótól a pénzt. Kérdem, akkor most mi legyen. Válasz: nem tudom.
    Összefoglaltam neki, hogy 8 hónapja várok egy felnire, ezenkívül a mai napomat úgy alakítottam, hogy odaérjek 10:30-ra hozzájuk. Ha látta, hogy nem tudja megoldani, legalább miért nem hívott fel (a számomat tudja), hogy ne menjek oda, esetleg próbáljak beszélni Y céggel, hogy akkor most mi lesz.
    Ezek után elviharoztam a régi gumisomhoz, ahova mindig is járok, és útközben látott Szilárd, valóban fel voltam zaklatva.
    A felni miatt nem aggódom nagyon, mert az Udvarhelyen található 10.000 autóból csak egyre jó az a méret :) Így nem tartom valószínűnek, hogy végül felni nélkül maradnék, és X cég is rá fog jönni, hogy vagy kiszámlázza Y-nak a felnit és várja a pénzét, vagy letörli minden hónapban a port a felnimről.
    Ha lesz fejlemény, beszámolok, bocs, hogy hosszú voltam.

    VálaszTörlés
  4. Matyus Elemer - én ilyent nem mondhatok, mert nem lenne fair ;)

    VálaszTörlés
  5. F.I. - ez tényleg egy bonyolult eset :)
    Ha nem is arról szól, mint amiről én írtam, de legalább inspirált. Az X céggel való problémád akkor tipikusan az az eset, amikor a cég a saját rendszerének az áldozata lesz, és ezt neked el is magyarázza, elfeledve, hogy csak ő kellene a problémát megoldja ha már bevállalta. Sok sikert. Azért figyeled a tippet az X cégre ?! :0

    VálaszTörlés
  6. Örülök, hogy nevet kapott az a jelenség, amely sokunkat bosszant. "Kemény fejek", ez jóóó! Sajnos ez a jelenség igaz nemcsak a "soft" kategóriában, ahol csak az idegeinkkel meg az időnkkel/pénzünkkel játszanak, hanem ott is, ahol az életünkről van szó. Igen, az udvarhelyi orvosok egy része is ide tartozik.

    Asszem hosszasan lehetne felemlegetni a kellemetlen élményeket, nemcsak gumi témában. Én speciel az autóm fékproblémájával róttam körbe a várost, mire a hatodik szervízben hozzá tudtak szólni a dologhoz. Egyébként eleinte azt gondoltam, hogy a gumikkal vagy a lengéscsillapítókkal van valami baj. Fékezésnél "pattogtak" a kerekek. Érdekes, hogy pont egy Z gumis szaki mondta, hogy fékprobléma lehet. Abban az időben komolyan foglalkoztam a gondolattal, hogy átváltok biciklire. Azt legalább én is meg tudom javítani. :)

    VálaszTörlés