2015. január 1., csütörtök

A tudatos vásárlásról I. (a helyi és drágább vs. olcsó termékek)



A helyi termékek vásárlásának fontosságával mindenki egyetért, gyakran hangoztatjuk, igyekszünk a helyi termelő portékáját vásárolni. Tudatosítottuk a helyi termékek előnyeit, és tudatosan próbálunk vásárolni. Az már egy érdekes kérdés, hogy ez ténylegesen, milyen mértékben sikerül. 

A tudatos vásárlásról
Nem vásárolunk annyira tudatosan, mint amennyire gondolnánk. Felmérések szerint a lakosság mintegy 80 százaléka tudatos vásárlónak tartja magát, azonban hasonló felmérések alapján ez a tudatosság a vásárlásokban jóval kisebb arányban jelentkezik. A 80 százalékkal szemben csak mintegy 10 százalékunk vásárlási magatartásában mutatozik ez a tudatosság. Nem mindig döntünk a szándékunknak megfelelően. A szándék és az eredmény közötti meglepően nagy különbség mögött az áll, hogy többségünk számára a vásárlás inkább egy érzelmi és kevésbé egy kognitív folyamat. Ott állunk a polcok előtt, sokszáz impulzus ér, miközben túlságosan igénybe vesznek döntéseink, a sok információ elborít, egy idő után feladjuk és érzelmi alapon döntünk, azaz kevésbé tudatosan.

A helyi jelleg, csakúgy mint a környezetbarát jellemző megítélése, egy kognitív feladat, plusz megerőltetést jelent a vásárlási információ-ködben. Ezt a feladatot tudjuk nehezen, és csak részlegesen elvégezni vásárlásaink folyamán. Ezért csal az emlékezetünk, habár tudatosnak tartjuk magunkat, vagy azok szeretnénk lenni, ezt a magatartásunkat sokszor csak nagy nehézségek árán tudjuk gyakorolni.

A kérdés tehát nem az, hogy tudatosan akarunk-e vásárolni, hanem, hogy tudunk-e ?
A vásárlók mintegy kétharmada, döntései tekintetében csak feltételesen tudatos. Megvan benne a tudatos vásárlói magatartás, de szüksége van a vásárlás környezeti impulzusaira, hogy ezek a helyes irányba mozdítsák el. A figyelmes vásárlás előkészítése, a helyes döntési környezet megteremtése, nagymértékben a kereskedő/márkatulajdonos feladata. Nem mindegy, hogy a szupermarket kiemel- letisztít- és rávezet bizonyos információkra, segít azokra felfigyelni, lehetővé teszi a részletesebb tájékoztatást, segíti a termékösszehasonlításokat vagy csak összezavar.

A megfelelő eszközökkel egy kereskedő/márkatulajdonos nagymértékben hozzájárulhat a tudatosabb márkaválasztáshoz. A létrejött tudatos vásárlás után a fogyasztó márkahűsége fokozódik, és sokkal nagyobb valószínűséggel fogja a következő alkalommal ugyanazt a terméket vásárolni. Minél többet tudunk arról, hogy honnan származik az ételünk, a ruházatunk, a megvásárolt termékeink, annál egyszerűbb lesz olyan vásárlási döntéseket hoznunk, amelyek összhangban vannak a lelkiismeretünkkel.

Az árelőny vadászat transz-állapota 
A tudatos választás elősegítése tehát kölcsönös érdek, úgy a vásárló, mint a kereskedő/márkatulajdonos szempontjából. A probléma megoldása viszont nem egyszerű. Ha a kereskedő/márkatulajdonos az árelőny vadászat transz-állapotát felhasználva, csak a vásárló pillanatnyi igényét tartja szem előtt, akkor létrejön egy nagyon rövid távú árelőny, de nem jön létre mélyebb kötődés sem a márkával, sem a kereskedővel szemben. A kereskedővel még talán, de az is csak addig, amíg az árelőnyt rendszeresen biztosítani tudja. Mihelyt ez megszűnik, megy tovább a vadászat, és megy tovább a vásárló, oda, ahol a jobb árat megtalálja. Tehát nem alakul ki márkahűség sem a márka sem a kereskedő irányába.

Az árelőny nem minden! Annak ellenére, hogy a csapból is az folyik. Értéket kell kínálni és arra rávezetni a vásárlót, de mindenképpen megkönnyíteni, segíteni a tudatos döntésben. Nem könnyü dolog, de megéri. Egy tudatos vásárló márkahűsége lényegesen nagyobb, és nem elhanyagolható az sem, hogy terjeszti meggyőződését, promoválja választását, a terméket, sőt még a vásárlási szokásait is!
..........
(a folytatásban a  helyi promoválásáról és arról, hogy mi tekinthető vakvágánynak)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése